Nyhetsarkiv 2017

• Forskning visar att tarmen ”pratar” med hjärnan

Forskningen ger ny syn på tarmsjukdomar. Professor Alessio Fasano vid Harvard Medical School är en världsledande forskare inom mage och tarmsjukdomar.

Publicerad: 2017-06-26

• Rapport från TLV:s kartläggning av stomimarknaden

En kartläggning av stomimarknaden i Sverige visar att antalet personer med stomi ökar snabbare än befolkningstillväxten och att de två landsting som upphandlar stomiprodukter inte har samma sortimentsbredd som läkemedelsförmånerna har. Rapporten, som har tagits fram av Tandvårds-och läkemedelsförmånsverket, TLV, är den första som ger en samlad bild av stomimarknaden.

Publicerad: 2017-06-09

• Kombinerad PET-MR-teknik ger tidig upptäckt av IBD

Akademiska sjukhuset har infört en ny metod för tidig upptäckt av inflammation i mag-tarmkanalen hos patienter med ulcerös colit och Crohns sjukdom. Med en kombinerad PET-MR-teknik fås mer exakt information om inflammatoriska förändringar som kan spåras i tarmen. Den nya tekniken för diagnostik lyfts fram med anledning av nationella mag-tarmdagen 19 maj.

Publicerad: 2017-05-22

• Socialstyrelsen saknar riktlinjer för viktiga sjukdomar

Som patient med en all­varlig sjukdom är det förödande att inte ha en långsiktig plan, stöd och behandling för sin sjukdom, skriver Per Hellström, professor och överläkare, ledamot i SNIF, en gren av svensk gastroenterologisk förening och Bo Karlsson, förbundsordförande ILCO i ett debattinlägg.

Publicerad: 2017-05-18

• Handikappförbunden blir Funktionsrätt Sverige och välkomnar Lars Ohly som ny ordförande

Idag byter Handikappförbunden namn och blir Funktionsrätt Sverige. Vi välkomnar också Lars Ohly som vår nya ordförande. Han efterträder därmed Stig Nyman, som varit ordförande sedan 2015.

Publicerad: 2017-05-18